Kereső
Szélesség:
Profil:
Átmérő:
Évszak:
Típus:
Márka:
Ár:
-
Kulcsszó:

A gumiabroncsok új európai címkézése 2012-től a gumiabroncsok piacát érintő új európai szabályozás veszi kezdetét.

A gumiabroncsok címkézéséről szóló új 1222/2009/EK rendelet 2012. november 1-jén lép hatályba. A rendelet célkitűzése: nagyobb biztonság, kisebb mértékű környezetszennyezés. Az EU növelni kívánja a közúti közlekedés biztonságát, valamint gazdasági és környezetvédelmi hatékonyságát. Az új címkézési rendszer hozzájárul majd a biztonságos, alacsonyabb külső gördülési zajjal rendelkező és az üzemanyag-fogyasztás csökkentését lehetővé tevő gumiabroncsok népszerűsítéséhez. A jogszabályban előírt új címkézés az alábbi elemeket tartalmazza majd:

  • Energiahatékonysági besorolás az üzemanyag-fogyasztásra hatással lévő gördülési ellenállás alapján.
  • Besorolás a nedves úton történő fékezés alapján.
  • Besorolás a külső gördülési zaj alapján  

Ugyanakkor minimális minőségi szintek lesznek meghatározva vagy fokozatosan magasabb szintre emelve. A felhasználó számára kínált előnyök:

  •  A gyártók termékei általános teljesítményének javulása a felhasználók által elvárt területeken: biztonság és gazdasági hatékonyság.
  • Még világosabb, objektívebb és átlátható információk a három figyelembe vett kritériumra vonatkozóan.

A felhasználó tájékoztatása: A termékekre vonatkozó információk megjelenítése csak a személygépjárművek és kisteherjárművek gumiabroncsaira vonatkozik. A gumiabroncs, illetve a jármű forgalmazójának feladata a vásárlók tájékoztatása. A vásárlókat információkkal kell ellátniuk a besorolásra vonatkozóan a vásárlást megelőzően. Ha a gumiabroncs ki van állítva az értékesítési helyen, akkor az információkat vagy a gyártó által rendelkezésre bocsátott matrica, vagy közvetlenül a gumiabroncs mellett elhelyezett panel segítségével kell feltüntetni. Ha a gumiabroncs nincs kiállítva az értékesítési helyen akkor a címkézési információkat más formában kell rendelkezésre bocsátani. Ezen túlmenően a forgalmazóknak biztosítaniuk kell, hogy ezek az információk megjelennek a számlákon vagy bármely kapcsolódó dokumentumon. Az érintett gumiabroncsok: Ez az új rendelet 2012. július 1-jét követően gyártott személyabroncsokra, kisteherabroncsokra, teherabroncsokra és buszabroncsokra vonatkozik.

A rendelet nem alkalmazandó az alábbiakra:

  • Újrafutózott gumiabroncsok
  • Professzionális gumiabroncsok
  • Terepabroncsok
  • Kizárólag versenyzésre használt járművekre szánt gumiabroncsok
  • Szöges gumiabroncsok (kivéve a szög nélkül szállított abroncsok)
  • T-típusú , ideiglenes használatra szánt tartalék gumiabroncsok
  • Kizárólag olyan járművekre való használatra szánt gumiabroncsok, amely járműveket első alkalommal 1990. október 1-je előtt regisztráltak
  • Olyan gumiabroncsok, amelyek sebességi besorolása 80km/h alatti; amelyek névleges keréktárcsa-átmérője nem haladja meg a 254mm-t vagy 635mm-nél nagyobb.

Besorolási kritériumok és módszerek:

  1. Üzemanyag-fogyasztás és széndioxid-kibocsátás A gumiabroncs energiahatékonysága a gördülési ellenálláson alapul. Ez a jármű mozgásához szükséges energia egyharmadát vagy az elfogyasztott üzemanyag egynegyedét teszi ki. Az európai rendelet keretében kalibrált gördülő gépeken végzett mérésekre kerül majd sor. A meghatározott kategória kilogramm/tonna (kg/t) értékben megadott együtthatónak fog megfelelni. A kategóriák személyautók esetén „A”- tól (legfeljebb 6.5kg/t) egészen a „G”-ig (több, mint 12.1kg/t, azaz a kezdeti együttható kétszerese) fognak terjedni. Az „A” és „G” besorolás közötti különbség egy teljes készlet gumiabroncsot tekintve az üzemanyag-fogyasztás 7,5%-os csökkenésének felelhet meg.
  2. Fékezés nedves úton A nedves úton végzett féktesztek keretében a gumiabroncs lassulási teljesítményét mérik 80 és 20km/h között, vészfékezést végrehajtva ABS segítségével. Az adatok gyűjtése olyan tesztpályákon történik, amelyeket előzetesen vízzel lepermeteztek, 0.5-1.5mm-es vastagságú vízréteget kialakítva. A környezeti hőmérséklet, valamint az út hőmérséklete 5 és 35 celsius fok között változhat nyári gumik esetén, míg 2 és 20 celsius fok között téli gumik esetén. A pálya jellemzői (burkolat típusa, egyenetlenség, az aszfalt súrlódási együtthatója, stb.) szintén eltérő lehet a jogalkotó által ajánlott határokon belül. A kategóriák „A”-tól „F”-ig terjednek majd. „G” kategória nem lesz. Bár az eredmények a jármű típusától és az éghajlati viszonyoktól függően változhatnak, az „A” és „G” besorolás közötti különbség, egy teljes szett gumiabroncsot tekintve, vészfékezés esetén akár 30% is lehet ( ha a jármű 80km/h sebességgel halad, akkor ez akár 18 méteres különbséget is jelenthet a féktávolságban).
  3. Gördülési zaj A gördülési zaj (külső zaj) figyelembe vételének célja a zajszennyezés mérése, amely tényező a közlekedés környezeti hatásának részét képezi. A mérés során a jármű kikapcsolt gyújtás mellett elhalad egy hangrögzítő rendszer előtt. Így a gumiabroncsok gördülési zaja decibelben rögzíthető. Az európai rendelet figyelembe veszi a vezetés közben keletkező zaj decibelszámát, valamint annak viszonyát a jövőbeni határértékhez, amely 2012 és 2016 között lép majd hatályba (661/2009/EK rendelet). Három fekete ív a leggyengébb teljesítményt jelöli. A gumiabroncs által kibocsátott zaj a jövőbeni szabványban meghatározott érték felett, de a jelenleg engedélyezett maximum alatt van. A két fekete ív azt jelzi, hogy a gumiabroncs által kibocsátott zaj összhangban van a jövőben alkalmazandó határértékekkel. Az egy fekete ív azt jelzi, hogy a zajszint legalább 3 decibellel a jövőbeni, jogszabályban meghatározott határérték alatt van.